Orzechy

Orzechy i ich wartości odżywcze



Posiadają dużo tłuszczu i są bardzo kaloryczne... Ale czy to źle?

Są zdrowe i smaczne. Zawierają takie składniki odżywcze jak: błonnik, minerały (wapń, magnez), antyoksydanty (witamina E), selen, kwas foliowy. 

Ich spożywanie zapobiega chorobom serca, zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy, raka prostaty, żołądka, okrężnicy, a u kobiet raka jelita grubego (osobiście nie wiem, jakie znaczenie ma w tym przypadku płeć). 


Ale co z tym tłuszczem?

Orzechy składają się w 80% z tłuszczów. Przede wszystkim są to tłuszcze, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Dodatkowo mają wysoki poziom kwasów omega-3. Sprzyja to obniżeniu cholesterolu. 
Dzięki wysokiej zawartości tłuszczu w orzechach, witaminy (takie jak witamina E) mogą się rozpuszczać podczas trawienia. A pamiętajmy, że witamina E korzystnie wpływa na naszą urodę. Ponadto ze względu na dużą zawartość tłuszczu, zjedzenie orzechów sprawia, że nie czujemy głodu przez dłuższy czas w porównaniu z innymi przekąskami, po które sięgamy.

Zjedzenie orzechów nie powoduje gwałtownego wzrostu cukru we krwi. W związku z tym dłużej czujemy się najedzeni i nie sięgamy po kolejne przekąski. Być może dlatego niektóre badania mówią o tym, że orzechy pomagają zrzucić kilogramy lub utrzymać nową wagę. 

Nie wiem, czy jest to prawda, jednak jedno mogę powiedzieć, orzechy są świetną przekąską. Gdy inni zajadają się chipsami, ja sięgam po kilka orzechów. Jestem i zdrowsza i najedzona, jak również nie katuję się.


Uwaga na kalorie! W jakich ilościach można spożywać orzechy?

Ze względu na kaloryczność z orzechami nie należy przesadzać. Możemy jeść je kilka razy w tygodniu (sięgamy wtedy po garść orzechów) lub kilka razy dziennie. W drugim przypadku należy się bardziej pilnować, zalecana dzienna dawka orzechów włoskich to kilka sztuk.

Więcej informacji można znaleźć w programie "Wiem, co jem" pod linkiem:
klik